Napjainkban egyre több a „MÁS", az átlagostól eltérő gyermek.
Ezek a gyerekek másképpen reagálnak környezetükre, más pedagógiai eszközökkel lehet eredményesen hatni rájuk.
A mai gyerekek érése egyre gyakoribb jelenségként eltér a megszokottól:
- Nem fogadnak szót, különcek és deviánsak. Környezetükkel gyakran kerülnek konfliktusba, elzárkóznak, (szorongó gyermek), vagy konfrontálódnak.
- Egyre gyakoribb a lustának tűnő, tónustalan, furcsa gyermek. Nehezen, vagy túl gyorsan tanulnak.
- Ugyanígy egyre több az egyensúlyi nehézségekkel küzdő, vagy csak egyszerűen ügyetlen kezű gyermekek.
A korai életszakaszban a primitív reflexek fennmaradása, de a vegyi anyagok, nyomelemek túlzott bevitele is oka lehet ezeknek a másságoknak.
A későbbi életévekben a megengedő nevelés tovább ronthatja a helyzetet. A mértéktelen mozgókép használata szintén komoly veszélyforrás.
A számítógépek világában már nem a természetes fejlődés útját járjuk, a gyermek mozgásos életvitele, a mozgás helyett - mely az idegrendszer fejlődését segíti - a képernyőn látható ábra mozog, becsapva a képlékeny idegrendszert.
- A tanulás során további lemaradás jelei mutatkozhatnak. (szétszórtság, túlmozgékonyság, feledékenység, rendezetlen mozgás, sorminta sorrendjének másolási, - a betûk formáinak megkülönböztetésének nehézségei stb. |