|
Főoldal Publikációk
Mozgásfejlesztés | 2024. november 21., csütörtök |
|
|
|
A természetes mozgás a megfelelő korai idegrendszeri fejlődés alapja - véli Tótszöllősy Tünde mozgásfejlesztő pedagógus, inkluzív tanár, aki szerint nem véletlen, hogy a napjainkra jellemző mozgásszegény környezet egyre több tanulási problémás és viselkedészavaros gyermeket eredményez. A harminc éve mozgásfejlesztőként tevékenykedő pedagógussal Kolozsváron beszélgettünk, ahol a primitív reflexek megmaradásának következményeiről és a korai fejlesztés lehetőségeiről tartott előadássorozatot és gyakorlati bemutatót pedagógusoknak és szülőknek.
- Hogyan került kapcsolatba a mozgáspedagógiával? |
bővebben >>>
|
Születésünk
pillanatától 6 igen fontos év telik el, amikorra kifejlődik a tényleges látás
képessége. Ez idő alatt tanuljuk meg a kontúrok, formák kiterjedésének és ezek
egymással való összefüggéseinek felismerését.
A pár napos
csecsemő csupán elmosódó fény és árnyfoltokat lát. Az 1-2 hónapos a 20-30 cm-re
lévő tárgyak fókuszálását gyakorolja, élesíti a képet. Szívesen nézegeti
édesanyja arcát és ugyanilyen szorgalommal szemléli az öklét: próbálja a két
szemből érkező 2 képet eggyé hangolni, hogy térbeli képet kapjon. A színek
közül is az élénkek láthatók jobban - alakulnak a szemidegek, a csapocskák.
A sok színes
dolog közül is a mozgó tárgy a „kedvesebb"! A mozgó tárgy 3-4 éves korig is
előnyt élvez az állóval szemben, mert elmozdulása következtében a háttérből
könnyebb kiemelni, megkülönböztetni (alak-háttér kiválasztás). Az u.n
„kiemelés" megkönnyítésére aggatjuk tele a 2-5 hónapos babák ágyát,
babakocsiját színes, forgó, billegő játékokkal. A karon ülő babának már síkban
is segítjük a háttér és tárgy különválasztását: könyvecskét nézegetünk,
amelyben egyetlen tárgy látható egy oldalon, a háttér egyszínű, a tárgy pedig
erős kontúrvonallal kiemelt, hogy megsegítse a felismerést.
A gyermek 4-6
éves korára lesz képes a zsúfoltabb, több szereplős képeken eligazodni. Akkorra
alakul ki ismeretei következtében a tárgyak állandó képe. Pl. egy forgalmas
utcajelenet kereszteződéssel, ahol különböző funkciójú járművek haladnak, a
járdán idős és fiatal emberek, az üzletsoron különböző kirakatok, cégérek, stb.
mind olyan információ, ami csoportosítást és előző ismeretet feltételez. Ezek
mentén a gyermek célirányosan keresi és kiemeli a formákat a tömegben.
|
bővebben >>>
|
Manapság egyre több szó esik az autonóm személyiség kialakításáról. Hadd közelítsek az általam megtapasztalt irányból e téma megvilágításához.
Az autonómia az egyén önállóságát, felelősségteljes aktivitását, kezdeményezőkészségét jelenti. Ez az aktív kezdeményezőkészség a fejlődés rugója. Ha oktalanul sorozatosan korlátozzuk a kezdeményező, leválni igyekvő gyermeket, különböző mértékű devianciák okozóivá válunk. A felnőttként szorongó, döntésképtelen, vagy összeférhetetlen, agresszív, esetleg magányos emberek többsége gyermekkorban szenvedte el azokat a korlátozó nevelési hatásokat, melyek élete végéig befolyásolják viselkedésüket. A gyermekkorban bontakozó önállósodási törekvések gyakran véreznek el a „pedagógia oltárán”.
|
bővebben >>>
|
A gyermek igen kíváncsi a környező világra. Látni, hallani, érezni, megfogni akarja mindazt, ami elé tárul. Igazán megérezni akkor tudja, ha a saját tapasztalatai, élményei sokrétűek, hosszas és többféle megközelítésűek, azaz gyakorolhatók, kipróbálhatók.
Mivel a gyermek észlelése gyakran felületes, az apró eltérések nem mindig fontosak számára.
|
bővebben >>>
|
„Ha a funkciót megkövetelik, az agy kidolgozza a megfelelő válaszreakciót."
Kephart (1968) gondolataiból kölcsönözve így lehetne összefoglalni a mozgásfejlődés lényegét.
A mindennapok nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy amikor a baba járni tanul, addig gyakorolja, amíg az ismételgetés során kifinomodik a végrehajtás módja az első mozdulattól az utolsóig.
A. J. Ayres kutatásaiban rámutatott arra, hogy a serkentés (mozgásindítás) és gátlás (a mozgás megállítása) minden egészséges fejlődésű gyermek esetében azonos számban van jelen. Minél több mozgásmegállító funkció alakul ki, annál koordináltabb maga a mozgás is, az agy pedig annál fejlettebb tevékenységre képes.
Kóros esetben a gátlás nem tud kialakulni, a mozdulatok túl lendületesek, ezért sikertelenek maradnak (túlesik az akadályon, elsodorja társait). Ezek a mindent borogató, izgő-mozgó gyerekek sok zavar okozói. Pedig csak pótolni szeretnék a mozgásfejlődésükben különböző okokból bekövetkezett lemaradást.
|
bővebben >>>
|
A mai 6 -7 éves gyerekek, mondhatjuk, igen erõs követelményrendszerben élnek, ezt igazolja az egyre több tanulási zavarral küzdõ kisiskolás, akiket különbözõ részfunkció zavar vagy zavarok miatt speciális foglalkozásokon kell fejleszteni.
Az óvodák igen széles körben alkalmazzák már a preventív programokat az óvodai élet teljes területére kiterjesztve. Dokumentálhatóan számolnak be sikereikrõl. Ennek ellenére az iskolák továbbra is ontják a problémát mutató gyerekeket.
Elgondolkodtató, hogy az óvodában jó képességeket mutató nebuló miért válik tanulásképtelenné iskolába kerülése után! |
bővebben >>>
|
| |
|
|
|
|
|