Születésünk
pillanatától 6 igen fontos év telik el, amikorra kifejlődik a tényleges látás
képessége. Ez idő alatt tanuljuk meg a kontúrok, formák kiterjedésének és ezek
egymással való összefüggéseinek felismerését.
A pár napos
csecsemő csupán elmosódó fény és árnyfoltokat lát. Az 1-2 hónapos a 20-30 cm-re
lévő tárgyak fókuszálását gyakorolja, élesíti a képet. Szívesen nézegeti
édesanyja arcát és ugyanilyen szorgalommal szemléli az öklét: próbálja a két
szemből érkező 2 képet eggyé hangolni, hogy térbeli képet kapjon. A színek
közül is az élénkek láthatók jobban - alakulnak a szemidegek, a csapocskák.
A sok színes
dolog közül is a mozgó tárgy a „kedvesebb"! A mozgó tárgy 3-4 éves korig is
előnyt élvez az állóval szemben, mert elmozdulása következtében a háttérből
könnyebb kiemelni, megkülönböztetni (alak-háttér kiválasztás). Az u.n
„kiemelés" megkönnyítésére aggatjuk tele a 2-5 hónapos babák ágyát,
babakocsiját színes, forgó, billegő játékokkal. A karon ülő babának már síkban
is segítjük a háttér és tárgy különválasztását: könyvecskét nézegetünk,
amelyben egyetlen tárgy látható egy oldalon, a háttér egyszínű, a tárgy pedig
erős kontúrvonallal kiemelt, hogy megsegítse a felismerést.
A gyermek 4-6
éves korára lesz képes a zsúfoltabb, több szereplős képeken eligazodni. Akkorra
alakul ki ismeretei következtében a tárgyak állandó képe. Pl. egy forgalmas
utcajelenet kereszteződéssel, ahol különböző funkciójú járművek haladnak, a
járdán idős és fiatal emberek, az üzletsoron különböző kirakatok, cégérek, stb.
mind olyan információ, ami csoportosítást és előző ismeretet feltételez. Ezek
mentén a gyermek célirányosan keresi és kiemeli a formákat a tömegben.
Ez
a keresgélési képesség azonban számtalan részképesség kialakulásától függ,
melyek párhuzamosan fejlődnek az évek során.
Ezek a következők:
-
Perifériás látás
-
Gestalt látás (rész-egész)
-
Alak - konstancia
(állandóság)
-
Alak-háttér diszkrimináció (kiválasztás)
-
Szemfixáció
Mindezeket az agy az érzékletek
valamennyi formáját egybehangolva bonyolult folyamatban rendszerezi. Ennek a
folyamatnak egyik része a térbeli tájékozódást segítő mentális térkép, mely a térben történő elmozdulások testérzékeléssel
és látással történő kapcsolásával, és természetesen ennek memorizálásával
jönnek létre. A testérzékelés igen fontos része a látásnak: a puszta képet
kerek egésszé formálja az által, hogy a test pontos helyzetét, a karok, lábak
munkáját is beleszövi a történésbe. Pl. ahogy mászás közben halad előre a
gyermek, érzékeli a mellette elmaradó tárgyak kiterjedését, azok állandó
megjelenési formáját és helyét. A karok, lábak kanyarodás közben történő „elfordulásával"
letapogatja a téri helyzetet (proprioceptív érzékelés), ezzel megerősíti a
látottakat. A kettő együttes jelenléte nélkül nem tud kialakulni a térbeli
látás!
Ennek eklatáns példája egy felmérés. 152
nagycsoportos óvodás labirintus tesztjének teljesítményét vizsgáltuk. A feladat
ismert: a nyuszi az erdei ösvények melyikén haladva jut el a répához? A gyermekek
közül hatan nem tudták megoldani a feladatot. Valamennyiük legtöbbször autóval
közlekedett, ha bármilyen célzatú kirándulást tett a család a házon kívülre,
ezt kocsival tette (bevásárlás, látogatás, óvodába járás). A gyermekeknek saját
„eljutás" élménye ennek következtében nem volt. A gyermekek közül 6 lakott
emeletes házban, udvar, játszótér a közelben nem volt.
Tehát
a 0-6 éves korosztály számára a látásérzékelés fejlesztését mozgásos
feladatokban, a test proprioceptív érzékelését beépítve tudjuk leghatékonyabban
alakítani.
A fent felsorolt, látásban megmutatkozó
képességeket a nap minden pillanatában gyakorolják a gyermekek. Óvodába menet, gyalogosan érzékelik a házak, kerítések, stb vonulatát, ahogy elhaladnak mellette. Hazafelé ugyanez az élmény visszafordítva segíti a percepciót és az ehhez kapcsolódó memóriát. A
lakásban való tájékozódáskor például, amikor a konyha bal alsó szekrénypolcáról
be kell hozni valamit a nappali asztalára. Ebben az esetben a konyha és nappali
viszonylatán túl -amit már 8 hónaposan feltérképez mászás közben a gyermek (mentális
térkép)- a szekrények és egyéb bútorok elhelyezkedésével, annak tartalmával is
tisztában kell lenni, hogy a megfelelő tárgyat ki tudja választani a többi
közül (alak-háttér diszkrimináció). Esetleg a fiókokban keresgél egy tárgyat,
ami fontossá vált a játékához. Ebben az esetben is a kívánt tárgy mentális képét
előrevetítve kikeresi a hátteret képező többi tárgy tömegéből az egyetlen
megfelelőt.
Ugyanez a kereső funkció érvényes a
fogó játékok során is. El kell igazodniuk a gyermekhad között, vissza kell
találni a békás tóba, vagy fészekbe. Észre kell venni a futók között a közeledő
fogót. Egyszerűnek tűnik a feladat, a gyermekek mégis 3 éven át gyakorolják,
hogy minden látásfunkciójuk tökéletesen működjön, mire iskolába kerülnek.
Nézzük végig egyenként ezen képességek alakulását,
hogyan, és milyen mozgásos játékokkal segíthetjük fejlődésüket.
Perifériás látás
A 3 éves gyermekeknél a szem oldali
látóidegei még kialakulatlanok. Ez a korosztály csupán egy keskeny sávban lát,
mondhatni " csőlátók". Ezért nem
veszik észre az oldalról közeledő járműveket, futójátékoknál az oldalról futó
gyerekeket. Nem képesek körültekinteni, csupán egy keskeny mozgástérben
bizonytalankodnak. Nem szeretik a gyors mozgásúakat a közelükben, mert nem
tudnak alkalmazkodni hozzájuk, ők maguk is lassúak még reakcióikban.
Ismert jelenség kis csoportban, a futó
játékoknál az egymás mögött, „nyomtatólóként" haladás. Egymás hátát követve
futnak a gyerekek, nem tájékozódnak és nem orientálódnak. Éppen, mert nem
látják át a terepet, az előttük lévők eltakarják azt, oldalra pedig még nem
működik a látás. Nem alakultak ki az oldali szemidegek idegpályái.
Az utcai közlekedés ebből a szempontból
a legveszélyesebb, mert a 3 éves kisgyermek nem is látja szűk látóterében a közeledő
járműveket. Ebben a „csőlátás"-os időszakban a fejlesztés feladata a perifériás
érés természetes kialakulására hagyatkozni.
Hogy mégis a biztonságot megteremtsük számukra a mozgásos foglalkozások idején, érdemes
„kapaszkodókat" adni. A legláthatóbb eligazodási pont az óvó néni. Az ő
mozgását követik legegyszerűbben a kicsik. Érdemes pontos „megvezetőket" alkalmazni:
valahonnan valahová haladni, valami mentén futni, valamire állni (pl. zsámoly, pad,
karika)! Fontos eleinte a térbeli kiemelés! A futójátékoknál legyen egy támpont, ami
mentén mozoghatnak, valamit körbekerülve, követve (pl. pad, zsámolysor, majd szőnyeg,
körkötél. Így nem csak sodródnak egymás után, hanem tájékozódnak is.
A fejlesztés további lépései abban segítik
a gyerekeket, hogy megkülönböztessék az irányokat. Ezek a játékok az év második
felétől alkalmazhatók.
Néhány
aranyszabály:
A./ Az irányoknak
mindig legyen meg a pontos útvonala. Ha jön a róka, mindig a rókalyuk felől érkezik, a tyúkok mindig a térfél
másik végén lévő „tyúkólba„ menekülnek.
A békák a középen lévő szőnyegre, a
tóba ugranak a gólya elől. A gólya szintén egy jól ismert helyről, pl. terem
sarkából indul.
B./ Látványosan
válasszuk el a célt és a futóteret. Pl.
terem egyik végén lévő szőnyeg a mező, másik végén lévő asztalok alatt van a
rókalyuk. Vagy emeljük ki futótérből az elérendő célt, pl. padra, zsámolyra
állással (pl.: Kakasok...; Tyúkok és a róka).
C./ Osszuk meg
néha a futó csoportokat, hogy átláthatóbb legyen a gyermekek hada a nehezebben
látók számára is! (pl. csak a lányok, ill. csak a fiúk).
Középső csoport közepétől lehet nagyon
tudatosan megkezdeni a perifériás látótér
tágítását. A látótér kinyílása, annak üteme azonban erős függést mutat az
egyes gyermekek figyelmi állapotával, ez
utóbbi pedig az érzelmi beállítottságával. Ezért nagyon fontos ismernünk a
gyermek teljes személyiségét, szociális hátterét. Valamennyi összefüggés figyelembevételével
nézzük meg, milyen lépései lehetnek a perifériás látás fejlesztésének.
Miért van szükség a látótér tágítására?
I.
Elsősorban azért, hogy
képesek legyenek tájékozódni, eligazodni, célirányosan közlekedni a térben. 5
éves kortól azonban erőteljes fejlődésnek indul a perifériás látóidegek
működése.
A nagyobbak nyíló látótere
megmutatkozik a fogójátékokban: már nem csak egy gyermeket képes üldözni, hanem
egyszerre többfelé is figyel, kísérni tudja társai mozgását, fogóként odakap,
odalép.
II.
Másodsorban az olvasástanulásnál
van nagy szerepe a perifériás látás fejlettségének.
Olvasáskutatók megfigyelései szerint a
jól működő szem, olvasás közben 8 betűt képes átlátni, ezzel szemben a szűk
perifériás látású csak 3 betűt! A szem szakkádokban olvas: először előre
haladva pásztáz, felfogja a képi jeleket; majd megáll, azaz fixál, eközben a
látott formákat memorizálja. Harmadszorra visszafelé haladva beazonosítja,
értelmezi a memorizált formákat. Nyilvánvaló, hogy fixáláskor nem mindegy, hány
betűt tud megjegyezni, illetve átlátni az olvasó. Mindenképpen segítség, hogy
amit megjegyez, azt egy nézéssel látja is, vagy újra pásztáznia kell. Ez is
okozhatja gyors olvasástanulás estén a gyenge olvasási teljesítményt!
Itt egy kisebb kitérőt érdemes tennünk
az olvasási technika megsegítése tárgyában. Mint látjuk, az olvasás nem csak
oda, hanem visszafelé is történik. Ennek a funkciónak kialakulásához nagy
segítséget jelent, ha a térben egymás után lemozgott különböző feladatsorokat
visszafelé is megismételtetjük. Körfeladatoknál 3-5 feladatot kell körben
haladva megoldani:
Pl.
1. padon
terpesztámaszban végighaladni, majd
2. karikákon
páros lábbal végigszökdelni, majd
3. alagúton
mászással végighaladni
Ezt
a kört 3-5x ismétlés után kell visszafordítani! A mozgássor visszafelé történő
végigjárásával a téri irányok megfordítása játszódik le a térérzékelő
központban. A teljes test percepciója óriási segítség a könnyű bevéséshez.
Az
évek gyarapodásával egyre bonyolultabb feladatokat lehet adni (pl. labdát
helyéről - zsámoly - elvenni, célba dobni, visszatenni a helyére; gerendán
végigsétálni, ugrókötéllel 3x ugrani; sarkon pördülni 3x; fordulni, és
Tehát szisztematikusan és tudatosan
adagoljuk a szituációt a perifériás látóidegek kialakulásához.
Ha egy kiscsoportos gyermek elé
padokból útvesztőt építünk, majd áthívjuk a túloldalra magunkhoz, abszolút
szisztéma nélkül fel-le lépked a padokon, vagy tetszőlegesen kanyarogva
kerülgeti azokat, vagy mindkettőt felváltva, ahogy éppen észleli a közvetlen
környezetét.
A középsős már egyenesen megindul a cél
felé, ennek megfelelően átlépi az útban lévő padokat. A kitágult látótér segíti
észrevenni a haladási irányt.
Védekező mechanizmusok
Vannak gyermekek, akik nem tudják
feldolgozni az őket ért képi és hanginformációkat. Az ok lehet érzelmi eredetű:
átláthatatlan az otthoni helyzet, következetlen szülői magatartás, néha
szigorú, néha megengedő ugyanazon esemény kapcsán. Esetleg a szülők, nagyszülők
között feszültség izzik. A felnőttek gesztusai, mimikai reakciói nem fedik a
valóságot (titkolni akarnak valamit a gyermek elől). A legalapvetőbb probléma,
ha a gyermeket nem értik meg a szülők, másak az elvárásaik, mint amit a gyermek
nyújtani tud, ennek következtében állandó huza-vona, egyezkedés van köztük.
Ezek a gyermekek a zűrösebb, nehezen átlátható ábrákat (játékos feladatok a
gyermekmagazinokban) de a térbeli, zavaros szituációkat (vásári forgatag) is
kerülik. Az ő számukra a fejlesztés erőltetése káros lehet. Először az érzelmek rendezése, a szülők átkódolása
szükséges.
Némely gyerekeknél, megfigyelhető, hogy túlfut az
információkkal, képtelen azok feldolgozására, ezért leszűkíti ingerfelvevő
képességét. Így történhet meg, hogy a sokáig közösségben tartózkodó gyermek a
túlélési stratégiája következtében maga szűkíti le látóterét, igyekszik nem
figyelni, nem észrevenni a perifériás látóterében történő mozgásokat, mert
kimerült az idegrendszere.
Ők azok a gyermekek, akiken azt vesszük
észre, hogy gyakorta látványosan kikapcsolnak és „nincsenek ott". Ez a jelzés a
figyelemzavaros gyermekek azon típusától
érkezik, akik nem képesek a tömegesen érkező információk befogadására. Szűk figyelmi
befogadóképességük következtében egyszerre kevés dologra képesek figyelni, és e
kevés esetében is képes lankadni a figyelmük, azaz a kitartó figyelemmel is híján
vannak. Egy számukra domináns személy (anya, barát, stb.) jelenlétében totál
felélénkülnek, akár magasabb teljesítményre is képesek. Ha azonban a társaság
létszáma újabb személlyel bővül, bezárnak, „lehúzzák a rollót" jelezvén, hogy
erre már nincs kapacitásuk. (Nem összetévesztendő azokkal az ingerkereső állapotú
- hiperaktív, esetenként viselkedészavaros - gyermekekkel, akik több ingerre is
és hosszasan is fogadóképesek, némelykor azonban egyik ingerről a másikra
rebbennek, ezért figyelmük felületes!)
Ezeknek a szűk befogadóképességű gyermekeknek
van szüksége a 2 fős kuckóra.
Számukra biztosítsuk a nap folyamán állandóan az elvonulás lehetőségét.
Játszhasson egy elkerített helyen, vagy kis „bunkiban", építhessen ilyet
barátjával. Ne kelljen tömegesen mosdóba, öltözőbe vonulnia! Maradhasson bent,
vagy mehessen ki hamarabb egyedül, egy játszótársával, egy megbízatás ürügyén,
stb. Ilyen módon a befogadható ingerek szűkítő szabályozásával segítjük
figyelmi képességeik fejlődését.
A közös testnevelés foglalkozásokon egy elkerített,
elkülönített helyen készítsünk ezen gyermekek számára billegő, forgó, lengő
eszközöket. Hagyjuk, hogy saját ihletettség szerint elfoglalja magát. Ne várjuk
el tőle, hogy a társai tömegében eligazodjon. Maga fogja jelezni kinyílását,
amikor már 3, 4 társsal is szeret játszani, vagy bizonyos fogó játékokra önként
beáll. Ezek leginkább határozott irányba való haladáskor fognak jelentkezni.
Pl. kutyaház: kiinduló helyzetben
kézfogással egymással szemben állnak a párok; a belül álló gyerekek átbújnak terpeszben álló társuk alatt.
- a külső
kör a HÁZ, terpeszben áll,
-
a belső kör leguggol, majd átbújva a terpesz alatt
körbefutja a HÁZ-akat, amíg vissza nem érkezik a saját házához. Jelre, együtt
kell indulni.
Tehát a figyelmében alulteljesítő
gyermek számára átláthatóbb ez a helyzet, mert eleve a fele csoport egy
meghatározott alakzatban, körben áll. A másik fele fut csupán, és ez bizony
kevesebb, és átláthatóbb, mint a teljes csoport. A kiinduló helyre
visszatalálás már problémásabb lesz, ebben kis segítséget adjunk.
Perifériás látás fejlesztésére alkalmas futó- és fogójátékok
Babzsákfoglaló (3 éves
kortól)
Valamennyi
„foglaló" játék arra készteti a gyerekeket, hogy végigpásztázzák a területet. A
kicsiknek legyen sok lehetősége a próbálkozásra, ezért ne csökkentsük az
eszközök számát. Év végén azonban már próbálkozhatunk a versengéssel.
Sok cica, egy
kutya vagy Egerek és a
cica, Békák a tóban, stb.(3 éves kortól)
A
játéktér közepén lévő zsámolyt futás közben is kell lesni, mert bármikor
fölébredhet a cica ill. kutya. A tér szélein jelöljük a cicaházat, ill.
egérlyukat (lehetnek karikák). A játék ily módon a gyors reakcióképességgel
irányváltást is gyakoroltat. A térben ellenőrizni kell a fogó mozgásterét,
valamint a
menekülési
útvonalat. Az első feladatra a kisebbek többsége még nem képes, de
megfigyelhető lassan a két térirány bemérése. A fogó elindulását jelezni
szoktuk, ezzel is segítve a gyerekek reakcióinak megindulását. A gólyát is
szerencsésebb kiemelt helyre állítani, hogy lássák is a mozgását.
Helycsere (4 éves
kortól)
Két
egymással szemben álló csapat futása helycserével vonalról vonalra.
Itt
már kezdjük őket arra szorítani, hogy futás közben figyeljék a teret,
keressenek helyet maguknak a szemből jövők között. Ehhez át kell látni a futók
csoportját. A szemből jövők ugyan jól láthatók, de időt kell adni a
kikerülésükre. Vagy hosszú legyen az átfutandó tér, vagy legyen akadály, ami
lelassítja a szemből jövők mozgását (pl.: egy kötél alatt átbújás).
Krokodílfogó (5 éves kortól)
A
térfél két hosszabb oldalán jelöljünk két szemben lévő sávot, lehetőleg a fal
mentén. Itt állnak fel szemben egymással a gyerekek. Középen jár a krokodil. Az
átfutó gyerekeket próbálja elkapni.
Feladat:
-
átfutás előtt a gyerekeknek ellenőrizni kell, merre jár a fogó - terep
áttekintése egyik irányban
-
ellenőrizni kell az átfutási útvonalat - terep áttekintése másik irányban
Gestalt látás (rész - egész viszonya)
Ha egy tárgy takarásban van, a hiányzó
részleteit nehezen egészítik ki a 3 évesek, mert nincs tapasztalatuk,
gyakorlatuk abban, miként is néz ki a teljes tárgy. Pl. egy labdát akkor tudok
felismerni, ha már nagyon sokszor találkoztam e tárgy képével, sokat labdáztam,
képeskönyvben láttam, stb. Mégis nehéz megtalálni, ha az asztal alá gurul és
éppen csak kikandikál. Az asztal útban van, eltakarja a felismeréshez szükséges
teljes képet. A 3 éves még nem találja meg az ilyen részleteiben takart
tárgyakat. Mindez az 5 éveseknek már egyre kevésbé jelent problémát. Kialakul a
szilárd és megingathatatlan képzet a tárgyakról, az eltakart, ill. hiányzó
részletet könnyedén egészítik ki képzeletben. Ez a Gestalt látás.
Ha a futójátékban a fecskéknek a drótra
kell szállniuk megadott jelre, az egyenes képzete már kialakult, könnyen
megtalálják az esetleg eltakart drót folytatását. A körkötéllel sincs baj, egy
nagy körkötél végigpásztázása is könnyen sikerül. Azonban több karikával már nem boldogulnak
ilyen könnyen. A karikafoglaló játék, ha 10 főnél többen vannak, sikertelenné
is válik. Ha üres lenne a terem, nem okozna gondot a karikák egyenkénti
megtalálása, de itt több gyerek szaladgál és eltakarja azokat. Itt összetettebb
a feladat: fel kell kutatni a karikákat, majd szelektálni a még üresen álló és
„lakott" karikákat, mert csak üres karikát lehet elfoglalni.
Tehát azzal könnyíthetjük a kicsik
helyzetét, ha akkor is beállhatnak a karikába, ha már áll benne valaki. Ebben a
játékban egyre többen lesznek egy karikában, közben persze fogynak a házak.
Olykor babzsákkal, székekkel,
zsinórokkal jelöljük a kerülendő, vagy éppen elfoglalandó területeket. Ha közel
vannak egymáshoz a jelek, egyértelmű a jelzés. Egy babzsákokkal jelölt kör a 3
éveseknek csak akkor tó, ha összeérnek majdnem a babzsákok. Nagycsoportra már
akár 1 m
távolra is kerülhetnek egymástól a jelölések, a 6 évesek már összefüggésként
értelmezik a kört.
A betűvetés tudományához a tárgyak, formák
biztos felismerése nélkülözhetetlen. Mozgásban felismert tárgyak, formák
gyakorlásával két legyet is ütünk egy csapásra:
-
a formák jobb
megtapasztalását teszi lehetővé annak teljes testtel történő bemozgása
-
a téri
tájékozódást segíti a formák kerülgetésével
Gestalt látás fejlesztéséhez a következő játékok alkalmasak:
Fecskék a dróton (futójáték 3-4 éveseknek)
Eleinte
1-2 egyenesen lefektetett kötélre kell megbeszélt jelre visszatalálni. Később
több, különböző színű jelzést alkalmazzunk változó elrendezésben, pl.
- 3 párhuzamos csík hosszában
-
5 párhuzamos csík keresztben
-
1, a termet
cikk-cakkban átszelő csík
-
3 egymást keresztező, színes csík
-
egymást metsző, különböző hosszúságú és színű csíkok
Kakas a
szemétdombon
Megadott
jelre 5-7 szórtan elhelyezett zsámolyra kell felállnia a gyerekeknek.
A
hirtelen irányváltás gyakorlására is kiváló játék. A társ utánzása egy-két
alkalommal sikerül, de előbb-utóbb meg kell tanulni önállóan tájékozódni a
megtelt és üres zsámolyok között.
Az
eligazodást segíti, hogy a zsámoly kiemelkedik a futótérből.
Fogyó házak!
Fele
annyi karikával kezdjük a játékot, mint ahányan részt vesznek a játékban.
Minden jel után be kell ugrani egy karikába, ahol többen is lehetnek. Minden
jel után egy karika „eltűnik". Addig játszható, amíg a gyerekek beférnek a
megmaradt karikákba.
Halmazképzésre,
bontásra is kiváló játék!
Nagyobb
korosztály esetén zsámollyal is játszható! Akkor az a tét, ki tud több társát
felkarolni és egyensúlyozva megtartani a házban.
Mókusok ki a
házból! (futójáték)
A
játék lényege a különböző zavaró tényezők ellenére a karika megtalálása,
felismerése, szelektálása: foglalt vagy üres, majd a megfelelő elfoglalása. Itt
már nehezebb a tájékozódás, mert talajszinten van minden eszköz, a gyerekek
teste sokat takar az eszközökből.
Később
lehetnek egyre kisebbek a megtalálandó eszközök: kendő, kis karika, babzsák.
Alak konstancia (alakállandóság)
Ha
a teremben a sok gyerek között gurul el a labda, újabb nehézséget jelent. Ebben
az esetben a sok gyerek között kell felfedezni a jól ismert formát. Nem szabad
elhinni egy kerek popsira, hogy az lenne a labda, de ugyanígy ki kell hagyni a
válogatásból a váza hasát, a szemetes alját, stb. Tehát a labdának megfelelő
formájú és állagú tárgyakat kell választani. Ezért szeretem az eszközöket
másképpen kiosztani, mint sorakozva mindenki elveszi a kosárból. Ennél sokkal
fejlesztőbb, ha pl. feldobjuk, hogy szétszóródjon és keressen mindenki magának.
Ebben az esetben kiválaszthatja mindenki azt, amit az elhangzott feladat
szerint gondol. Pl: hosszú botokat vegyetek! A laposabb babzsákokat
válasszátok! És közben gyakorolhatja a megfelelő forma állandó beazonosítását.
Több
fejlesztő elem is található ebben megoldásban:
-
követni kell a tárgyak röptét - szemfixáció -
-
hirtelen irányváltással oda kell futni és felvenni azt -
gyors reflexió-
-
meg kell találni az elguruló, valami alá becsúszó darabokat
is - Gestalt -
-
a hasonlatos tárgyak közül ki kell választani a megfelelőt -
háromszögű kendőt kell venni, nem négyszögűt, stb.
Alak konstancia fejlesztő mozgásos játékok
Bármely
házas futó és fogójátékban a középen, illetve a játéktér egyéb területén (sarkaiban)
kialakított ház alakjának változatos kiképzése jelentheti a fejlesztést (háromszög,
négyszög, csillag alakú ház kijelölése.
Nehezítés
lehet középső csoport végén pl:
Békák a tóban:
hullámvonallal jelöljük a tó szélét. Aki a hullám külső részén áll, megfogható!
Más
„házas" játékokban, ahol középen jelöljük a házat
A lassú reflexek
A 3 évesek nem képesek hirtelen
mozgásváltásra, pl. megállásra, blokkolásra sem, mert késnek a reflexeik. (Nem
szerencsés feladat pl. futás közben jelre leguggolni, mert átesnek egymáson.)
A mozgásválasz is gyakorlatlan, nem
tudnak irányt váltani és időben elszelelni az ütközés kikerülése érdekében. Az
irányváltást, iránytartást lehet gyakoroltatni megadott célok elérésével. Pl.:
Fecskék a dróton, Kakas a szemétdombon, Békák a tóban stb. |