|
Főoldal
Mozgásfejlesztés | 2025. április 25., péntek |
|
|
|
Felújított mozgásfejlesztő tanfolyam |
3-8 éves, egyedi fejlődésmenetű gyermekek nevelése
mozgásterápiákkal,
kiegészítő pedagógiai eljárásokkal
(tanulási nehézségek, hiper- és hipoaktivitás, viselkedés- és figyelemzavar, autizmus)
30 órás tanfolyam az alapozó mozgás fontosságáról
OM nyilvántartási szám: 298/64/2006.
Bemutató foglalkozásokkal és videofilmmel egybekötött előadássorozat
Előadók:
Tótszöllősy Tünde mozgásfejlesztő pedagógus, óvodai szakértő
dr. Szvatkó Anna klinikai szakpszichológus, a IX. Nevelési Tanácsadó vezetője
A program rövid ismertetése:
A képzés elsőként az egyedi fejlődésmenetű gyermekek viselkedésbeli
tünetegyütteseire, ill. eltéréseire mutat rá, ezáltal elfogadásukat
teszi lehetővé. Majd a lépésről lépésre történő tudatos „kezeléshez" ad
útmutatót integrált nevelési helyzetekben.
Az egyedfejlődést a magzati élettől mutatja, számba véve a hibaforrásokat, a deviancia okait.
A program az agykutatás eredményeire épülő fejlesztő eljárások,
terápiák gyakorlati választékát mutatja be videofelvételek és élő
bemutatók segítségével.
Az agyi idegpályák kiépülését jó irányba befolyásoló speciális
mozgásformákkal, pedagógiai, környezeti ráhatásokkal ismerkedünk.
A mozgásprogram kiválóan használható preventív, intenzív fejlesztő
módszerként és speciális korrekcióként is e korosztály minden gyermeke
számára, mert a személyre bontást és tervezést is megcélozza. A szülők
bevonásával a teljes környezet gyógyító hatását igyekszünk elérni.
Részletes tematika
I. nap: Az agyi funkciók fejlődése 0-7 éves korig
A magzati és csecsemőkori fejlődés kihatásai
Bemutató foglalkozás
Szenzomotoros integráció működtetése: mozgásos feladatok tanulása
- tértávolság és mélység érzékelése izomerő szabályozással (léglabda gyakorlatok)
az izomerő kifejtésének változtatása a körülmények változásaival összehangoltan
- térformák lekövetése minta alapján majd önállóan, emlékezetből
- a feladatértés szintjei
Előadás
1. A mozgás fejlődése 0-1 éves korig
2. Mozgással fejlődő érzékelés - az érzékszervek működésbe lépésének sorrendje
A primitív reflexek funkciója, „felülírása" (kéreg alatti és kérgi szabályozás)
A finommozgás fejlődése 0-3 éves korban
Rehabilitálható idegműködés (Delacato)
3. Részfunkció zavarok okai, néhány megoldás
Modalitások (keresztcsatornák) alakítása, megerősítése: a különböző érzetek összekapcsolódásának fejlődése
- mozgásérzékelés és térlátás összehangolása
- a látási funkciók (alak-háttér, rész-egész, alak-állandóság, perifériás látás)
- több szempont szerinti megfeleltetés
- adott sorrend bevésése a mozgásformák között (szerialitás)
- adott sorrend megfordítása
4. A látásszerveződés fejlődése mozgás közben 3-6 év
Alak-háttér diszkrimináció
Gestalt látás (rész-egész)
Alak - konstancia (állandóság)
Perifériás látás
Szemfixáció
5. Beszédértés és a képi világ
Beszédtanulás hallás és látás alapján. Mintakövetés.
A tv filmek mintája -külső kép, + szinkron hang
Mesevilág hallott információk alapján - belső kép
II. nap: A mozgásfejlődés és érzékelés összefüggései
Bemutató foglalkozás:
- adott szempontok szerinti választás (alak-háttér, alak-állandóság)
- a figyelem irányultságának változtatása
- alakzatok közötti különbségek, távolságok, térirányok érzékelése izomerő kifejtés közben
- cselekvéstervezés, fontossági sorrend kialakítása
A folyamatos gyakorlatvezetés előnyei
Gyakorlatok a pedagógusoknak:
Bevésést segítő technikák
Feladatok a domináns kéz kiszűrésére
Játékok az oldalak, irányok megkülönböztetésére
Előadás
Mozgásos emlékek szerepe a betűfelismerésben (proprioceptív érzékelés)
1. Testséma összefüggések:
oldalirányú elmozdulások és a betűk irányainak összefüggései
- a test téri kiterjedése, testrészek, testtengelyek és oldalzónák
- a 3 dimenzió vetülete a síkban
2. Dominancia
- lateralitás és dominancia (a kezesség kérdésköre)
3. Az agyi aszimmetria következményei
A betűk felismeréséért felelős agyközpontok működése
- a beszélő bal félteke
- formafelismerő jobb félteke
- a mozgásközpont és érzékelés szomszédsága
- a testrészek érzetei és a számosság összefüggései
III. nap: A téri tájékozódás tanulása
A bemutató foglalkozás feladata:
- Egyensúlyi helyzetek megtalálása, a kibillenésből visszatalálás gyakorlása
- A feladatok megfogalmazása, a megértés pszichológiája
- Az egyéni tapasztalatszerzés fontossága a mozgásban
- test és tér viszonya, a téri irányok bemozgása
Előadás: dr. Szvatkó Anna
1. Az idegrendszer integráltságára, érésére érzékeny vizsgáló módszerek a fejlődés-neuropszichológia nézőpontjából
(Schilder, Bender, Luria, Ayres, Korkman)
- Az ősi mozgásminták/reflexek jelentősége a fejlődésben és az aktuális funkcionálásban
Szimmetrikus tónusos nyaki reflex
Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex
Tónusos labirintus reflex
- A vesztibuláris és taktilis szenzációk iránti fogékonyság különböző életkorokban (Megfigyelési szempontsorok jelentősége)
- A vesztibuláris és taktilis rendszerek diszfunkcióinak megragadása, elkülönítése az életkori sajtosságok egyéni variánsaitól.
(Tünetlisták jelentősége)
- A megfigyelési/mérési eredmények értékelése különböző kompetencia-szinteken. Együttműködés a szakemberek között.
- A prevenció lehetőségei fiatalabb életkorban
2. Mozgásterápiás szempontok, mozgásfejlesztő eljárások
A szenzoros integrációs terápia elmélete, szemlélete
- felhasználási területei
- szerepe a tanulási zavarok prevenciójában
- kapcsolata más mozgásterápiás eljárásokkal
IV. nap: . Az egyéni fejlődésmenet eltérései, okai. A devianciák felismerése a gyakorlatban
A bemutató foglalkozás feladata:
Az egyensúlyérzékelés és test összefüggései
Szabad mozgások tudatos tervezése
Gyakorlatok pedagógusoknak:
A mozgás akaratlagos irányításának szintjei:
Egyensúlyérzékelés billegő eszközök használatával
A fejlesztés gyakorlata
Előadás
Hiperaktivitás és finommozgás kapcsolata
- Hiperaktivitás és/vagy viselkedészavar: a tünetek mérlegelése
- Ayres program: mozgásindítás és gátlás kialakítása
- Szerialitás, cselekvéstervezés
- A figyelemzavar tünetei
Figyelemzavar és egyéb részfunkció zavarok kezelése a finommozgások alakításával
Hiper- és hipoaktivitás, valamint autizmus közötti átfedések
V. nap: A mozgásterápiák tervezése
A bemutató foglalkozás feladata:
Tér és idő összekötése
- ritmusos mozgások, mozgássorok.
- alakzatok létrehozása hallott és látott minta alapján, másolással és utasítás szerint zenére
Gyakorlatok pedagógusoknak:
- térformák kialakítása az eszközök segítségével (eszköz: szalagos botok)
Előadás
A részfunkció-problémák mérése, szűrőeljárások a gyakorlatban
A tervezés kiindulópontja: anamnézis
Az idegrendszer érését mutató vizsgálatok, tesztek: Frostig, Ayres, Schilder, Bender, Lakatos
Az egyéni fejlődésmenet eltérései, okai
Mozgásfejlesztő programok: TSMT, Delacato, Intenzív Fejlesztés;
- a mérési eszközök használata, a kapott értékek értelmezése
A fejlesztés állomásai, kiválasztásának szempontjai, felépítése
- a megismert fejlesztő eljárások szervezési lehetőségei
A szülők tájékoztatása
- problémakezelés otthon
Tesztlapok kitöltése.
Tanfolyamzárás
A továbbképzésben sikeresen résztvevő hallgatók tanúsítványt kapnak,
melynek feltétele: - 80%-os jelenlét, gyakorlati vizsga (mozgásos
feladatok elvégzése),
- 9 kérdéses tesztlap megválaszolása
Részvételi díj: 28.000.-
Az elmélet és gyakorlat összhangjának megteremtését szolgálja az óvónők személyes részvétele a feladatok végrehajtásában.
Ezért a 2. 4. és 5. foglalkozásokra mozgásra alkalmas öltözék szükséges!
Szakirodalom:
Marton-Dévényi, Szerdahelyi, Tóth G.: Alapozó terápia (Fejlesztő Pedagógia, Diszlexia különszám 1996)
Neuhaus: Hiper- és hipoaktivitás, figyelemzavar (Tankönyvkiadó 1997)
Porkolábné Balogh Katalin: Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére (Iskolapszichológia1990: 17.sz.)
Tótszöllősyné Varga Tünde: Mozgásfejlesztés a fejlesztő program alapján 160-181.o. (in: Kudarc nélkül az iskolában Alex Typo 1992.)
Tótszöllősyné Varga Tünde: Mozgásfejlesztés az óvodában 1994.
Tótszöllősyné Varga Tünde: A mozgás nagyhatalom az értelmi képességek fejlesztésében (Óvodai Nevelés 1995. 9.sz.)
Tótszöllősy Tünde: Az idegrendszer érését mérő mozgásteszt (in.: Óvónők kincsestára: Eredmények a nevelésben) RAABE 2004. Dec.
Tótszöllősy Tünde: Mitől sok a kudarc az iskolában?(Fejlesztő pedagógia 1997.4-5. Sz.)
Ajánlott szakirodalom jegyzéke:
A gyermekkori beszédészlelési és beszédmegértési zavarok (Szerk.:Gósy Mária; Nikol,1996)
Czike Bernadett: Az alternatív iskola jellemzői (Új pedagógiai Szemle1997/6.)
Dévény Anna: A Dévény-féle speciális manuális technika (Mozgásterápia 2000. 9.10.) Englbrecht-Weigert: Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását (Nemzeti Tankönyvkiadó. 1999)
Fodorné Földi Rita: Hiperaktivitás és tanulási zavarok (1999)
Hámori József: Nem tudja a jobb kéz ...Az emberi agy aszimmetriája (Kozmosz 1985)
Huba Judit: Pszichomotoros fejlesztés (Nemzeti Tankönyvkiadó 1989.)
Krausz -Czigány: Pszichopedagógia, Korrekciós nevelés I. (Nemzeti Tankönyvkiadó 1999)
Katona Ferenc: Az öntudat ébredése (Gondolat 1979)
Lakatos Katalin: Az állapot és mozgásvizsgáló teszt (HRG; Budapest 2000)
Lénárd Sándor-Rapos Nóra (szerk.): Magtár - Ötletek az adaptív oktatáshoz OKI 2004
Moir Anna-Jessel David: Női agy, férfi ész (Gondolat 1992)
Mesterházi Zsuzsa: A nehezen tanuló gyermek iskolai nevelése (Tankönyvkiadó 1995)
Porkolábné Balogh Katalin: Kísérleti eredmények a tanulási zavarok megelőzésében (Tanító 1990.2.sz.)
Ranschburg Jenő: A nő és a férfi (Nemzeti Tankönyvkiadó 1996)
Sófalvi Sándor: A szenzoros integrációs terápiáról; (Beszédjavító Intézet, Székesfehérvár, 2001)
Sindelar-Sedlak: De jó, már én is tudom (Nemzeti Tankönyvkiadó. 1993)
Torda Ágnes: Példatár...Bender A-B és Goodenough tesztek (Nemzeti Tankönyvkiadó)
Vassné Kovács Emőke: Diszlexia-veszélyeztetettek kiszűrése az Inizan teszttel (Fejlesztő Pedagógia 1999.)
Vellutino F.: Az olvasás egy sajátos zavara, a diszlexia (Fejlesztő Pedagógia, Diszlexia 1999.)
|
|
|
|
|
|
|